אחת הדילמות המורכבות ביותר הנה השמת מטפל/ת אצל אנשים שנושאים איתם טראומה .העובדים הסוציאלים המטפלים באוכלוסיה זו מודעים לבעיית התחלופה של מטפלים בניצולי שואה ,כשבמקרים רבים גם אם המטפל קיבל הנחיה מקצועית והוא מלא חמלה ורגישות, עצם הנוכחות והתלות באדם זר , מעוררת שדים וזכרונות קשים ,ועימם פחדים וכעסים שאין למטפל כלים להתמודד עימם. פעמים רבות אומרת הבת - אבל האמא שלי כל כך טובה, כל חייה רק נתנה ונתנה, ועכשיו היא מתרגזת על כוס מים שהמטפלת שותה ביום חם...
אמנם לכאורה מפתיע, אבל אם מבינים שהמטפל היא פולש זר. נוכחותו מעלה חוויות קשות של זר אחר, שבא ולוקח, זר שעושק, משתלט, מגרש, ופוגע , נוכחותו מעלה עומס רגשי, תגובות חזקות של חרדה, פגיעה וכאב.
מטפלת שנכנסת לביתו של ניצול שואה, צריכה לזכור שאסור לעשות שום שינוי, גם אם הוא טריויאלי ומתבקש. שום פעולה בלי לשתף ולקבל את הסכמתו של המטופל/ת גם אם נראה שיש מערכת יחסים טובה. תמיד צריך לשאול , לתכנן עם הקשיש/ה, ולדווח לה על כל פעולה ותכנית. אמנם זה תפקידו של איש המקצוע בחברת הסיעוד. אבל תמיכה ומעורבות של בן משפחה, יכולה להרגיע ולעזור בבניית מערכת גבולות, וציפיות שתאפשר בסופו של דבר טיפול רצוף והקלה במצב.
להלן כמה טיפים חשובים:
להכניס מטפל -אדם זר הביתה רק עם הסכמת המטופל/ת . והסכמה צריכה להיות אמיתית לא רק מילולית.
אפשר לומר שזה רק לניסיון של כמה ימים כדי להוריד את רמת החרדה.
אפשר לערוך רשימה של מטלות יומיות, שבועיות, שיוטלו על המטפלת.
צריך לקבוע מראש פינות שהם מחוץ לתחום שיאפשרו לקשיש/ה לשמור על הפרטיות ותחושת הביטחון.
צריך להנחות את המטפלת לא להיכנס לויכוח בשום פנים ואופן,לעקוף פרובוקציות,ולא לנסות לשכנע, כי שוב זו נקודה מלחיצה ומעוררת פחדים.
חשוב מאד להיות בקשר קבוע עם אנשי המקצוע ולדווח על בעיות או הצלחות, שום דבר במערכת כזאת אינו טריוויאלי ורק מידע יאפשר לתת את התמיכה המתאימה ולמנוע משברים.
צריך להקצות מקום קבוע לתיק המטפלת, ולהנחות אותה לפני יציאה מהבית לאפשר לקשישה בדיקה של התכולה וזאת כדי למנוע כעסים וחשדות מיותרים.
במידה והמטפלת עושה קניות לבקש להביא חשבונית על כל קניה, ובשום פנים לא לקנות דבר מכספה של המטופלת לעצמה גם אם זו הלוואה לרגע.
שני דברים חשוב לזכור
1. לא נעים לא קיים במקרה זה. אם מדברים על הבעיות ומציבים תמרורי אזהרה וגבולות מוגדרים החיכוך הוא מינימליסטי.
2. הדרך הארוכה היא לפעמים הקצרה. הכנה מדויקת של המטופלת תקצר את הזמן שיוקדש לטיפול בתלונות.
רשמה ד.ר. מניסיונה האישי.בחברת למען ודור שני לניצולי שואה.